Edvard Grieg plattformen setter en ny standard for ferdigstillelsesgrad

Mandag 6. juni forlot den siste modulen til Edvard Grieg-plattformen Kværners verft på Stord. Plattformdekket er så ferdig når den slepes ut at den setter en ny standard. Ferdigstillelse av så mye arbeid som mulig ved kaien reduserer behovet arbeid offshore til en mye høyere kostnad.

Attachments/downloads

Plattformdekket til Edvard Grieg ble levert til operatøren Lundin Norge AS 15. april, nøyaktig som avtalt da kontrakten ble signert tre år tidligere. Tungløftefartøyet Thialf er nå klar for å løfte det 22 000 tonn tunge plattformdekket over på stålunderstellet på feltet i Nordsjøen.

Hoveddekket, som er den nedre delen av plattformen, var den første modulen som ble løftet på stålunderstellet. Både den kombinerte utstyrs- og boligkvartermodulen og prosessmodulen transporteres nå ut på feltet fra henholdsvis Kværners verft på Stord og Aker Solutions Egersund. Sammen med flammebommen, utgjør disse modulene hele plattformdekket.

- Både for Lundin som operatør og for våre lisenspartnere og andre interessenter er det veldig viktig at vi nå går fra en fase i prosjektet til den neste uten gjenstående arbeid. Dette har ikke bare en positiv innvirkning på kostnadene, men også på HMS ved at vi reduserer behovet for å transportere folk til og fra feltet, sier Kristin Færøvik, administrerende direktør i Lundin Norge.
Edvard Grieg er et viktig prosjekt for Kværner. Rett etter kontraktsignering i 2012 ble prosjektet valgt som et referanseprosjekt for Kværners evne til å levere store og komplekse plattformprosjekter med høy andel norsk verdiskaping. Kværner har så langt nådd ambisjonen. Leveranseprotokollen ble signert 15. april kl. 12, nøyaktig som avtalt med Lundin. Når plattformen nå går offshore, er Kværner stolte av å kunne konstatere at plattformen forlater verftet som de mest ferdige plattformmodulene som noen gang er levert, uten gjenstående arbeid på noen av de tre modulene. Dette nivået kan matches, men det er umulig å slå.

- Edvard Grieg er «punch free» som vi sier i vår type virksomhet. Vanligvis er det noe gjenstående arbeid når en plattform taues offshore, typisk på maling, brannbeskyttelse, isolasjon eller rørmerking. I dette tilfellet er det overhodet ikke gjenstående arbeid. Ingen tilpasninger eller justeringer. Plattformdekket er ikke 99,99 prosent ferdig, det er 100 prosent ferdig, sier Steinar Røgenes, konserndirektør for Kværners forretningsområde Topsides.

Neste skritt for Edvard Grieg er nå offshorefasen. Så snart modulene er løftet på plass begynner forberedelsene for å få feltet i produksjon. Kværner skal assistere Lundin Norge med oppkobling og idriftsettelse av plattformen. Lundin og Kværner har brukt de siste månedene til å forberede offshorekampanjen for å sikre en god overgang. Kværner holder nå på å mobilisere personell og totalt vil 1 200 mennesker i rotasjon være involvert i oppkoblingsfasen.

Edvard Grieg-feltet er et oljefelt i Nordsjøen. Første produksjon er forventet sent i 2015 med estimert topproduksjon på rundt 100 000 fat per dag. 

Lundin Norway AS er operatør og eier 50 prosent av lisensen. Partnerskapet for øvrig består av Wintershall Norge med 15 prosent, OMV Norge med 20 prosent og Statoil med 15 prosent.